پیشینه یانترا

یانترا، هندسه ی کیهانی عرفانی

یانترا
یانترا نموداری عرفانی است. ظهور یانترا به ۱۰/۰۰۰ تا ۱۱/۰۰۰ قبل از میلاد باز می گردد. یانترا در زبان سانسکریت به معنای «ماشین» است و وسیله ای است برای اتصال به انرژی های الهی یا بدن آسمانی. یانتراهای ودیک بازنمایی گرافیکی از مانترا هستند. نمودار یانترا شامل اشکالی چون: مثلث، مربع، دایره، گلبرگ نیلوفر آبی، اعداد، مانترا و... است.  یانترا به عنوان هدایتگر ارتعاشات معنوی در جهان دنیوی عمل می کند که از طریق مدیتیشن یا مراقبه صورت می گیرد و به نوعی فیلتر پاکسازی محیط هستند. 

شری یانترا چیست؟!

شری یانترا یک هندسه عرفانی باستانی است که در متون قدیمی مانند سوتاشواترا اوپانیشاد وداها و دیگر متون باستانی از آن یاد شده است. این هندسه از ۹ مثلث به هم پیوسته تشکیل شده که به دور یک نقطه مرکزی به نام بیندو (Bindu) قرار گرفته اند. این نقطه ارتباط بین جهان فیزیکی و منبع الهی است. بیندو نماد چشم بصیرت جهان هستی و مرکزی برای تمرکز در مراقبه محسوب می شود. مثلث ها توسط دو دایره متحدالمرکز متشکل از ۸ و ۱۶ گلبرگ احاطه شده اند که سمبل نیلوفر خلقت و نیروی حیاتی تولید مثل است.کل پیکره بندی با خطوط شکسته یک زمین مربعی شکل را ساخته اند که نشان دهنده ی معبدی با ۴ در باز به جهان هستی است. ماندالای یانترا یک شبکه هندسی چند هرمی پیچیده است که هر خط، دایره و گلبرگ های نیلوفر دارای ارتباط قابل توجهی در نظم یانترا هستند.

یانترای دورگا چیست؟

یانترای دورگا یک نمودار هندسی مقدس است. این یانترا برای بدست آوردن نعمت، غلبه بر مشکلات زندگی، همینطور غلبه بر دشمنان به شما قدرت خواهد بخشید. یانترای دورگا به شما وضوح ذهن و روح می بخشد. به شما در تمرکز بر ویژگی های دورگا کمک می کند. دورگا باعث تسهیل قدرت، فعال شدن انرژی زنانه، خلاقیت، شکستن موانع و انرژی های منفی و رسانای خوب انرژی استکه بر محیط شما تأثیر مثبت می گذارد(خانه، دفتر و...). این یانترا برکت، اشتیاق، وضوح و کاهش موانع می بخشد. انرژی چاکراها، آرامش خاطر را به ارمغان می آورد. انرژی این یانترا خوشبختی و ثروت برای شما به ارمغان آورده و از هر نوع افکار شیطانی و منفی جلوگیری می کند.

یانترای شیوا چیست؟

یانترای شیوا یکی از محبوب ترین و قوی ترین یانتراهاست با دو مثلث یکی به سوی بالا و دیگری به سوی پایین. تمرکز بر نقطه مرکزی یانترا که بیندو نام دارد و خواندن مانترای شیوا توسط مراقبه گر به او سلامتی، آرامش، رشد معنوی، رفاه، فراوانی و خوش اقبالی می بخشد و در برابر جادوی سیاه، جشم بد و دیگر انرژی های منفی محافظت می کند.

یانترای ساراسواتی

نام ساراسواتی از کلمات سانسکریت «Saras» به معنای جریان و «wati» به معنای زن است. شری ساراسواتی الهه ۱۴ ویدیا یا منبع دانش است. سه ضلع مثلث بیانگر ذهن، بدن و عقل است. مرکز یانترا با مثلث های متعدد کار شده است. در ردیف اول ۱ مثلث، ردیف دوم ۳ مثلث و همینطور تا ۸ ردیف ادامه دارد. مجموع این ۸ ردیف ۶۴ مثلث به هم بافته شده است. این مثلث ها تعدد ابعاد قدرت خلاقیت الهی را نشان می دهند. در بالترین قسمت شمایل چشم و سر دیده می شود که چشم ها دریچه ورودی احساس و سرها نماد قدرت پردازش دریافتی های ادراکی هستند. چنین ورودی های متعددی در مغز برای افزایش مهارت ها یا رسیدن به سطح خلق بسیار تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید